W każdym biznesie tak, jak w życiu prywatnym najważniejsze są dobre relacje. To dzięki nim może następować owocna współpraca, przynosząca korzyści niewspółmierne w porównaniu do innego rodzaju działań. Dlaczego więc dobre relacje są aż tak ważne i czy monitoring oraz windykacja mogą na nie wpłynąć?

Utrzymać jakość relacji na wysokim poziomie

Dla przedsiębiorcy najważniejsze jest zbudowanie i następnie utrzymanie swojej sieci kontaktów oraz klientów. W ten sposób nierzadko pozyskiwani są współpracownicy, jak również dodatkowy kapitał. Budowa grona zaufanych kontaktów nie zawsze jest łatwym zadaniem. Właściciele zazwyczaj dopiero po kilku latach mogą pochwalić się stabilnymi i dobrymi relacjami biznesowymi.

Zobacz także: Rośnie niewypłacalność firm i zadłużenie Polaków

Wcześniej jednak muszą poświęcać wiele swojego cennego czasu na ich pozyskanie. W tym celu jeżdżą na konferencje, spotykają się nieformalnie lub angażują w projekty, które zrzeszają osoby zainteresowane tym samym tematem. To wszystko ma miejsce nawet pomimo tego, że w dobie Internetu nawiązywanie kontaktów znacząco ułatwiają serwisy społecznościowe.

Dobre więzi i relacje są ważne

Zarówno w życiu prywatnym, jak i biznesie bardzo ważne są umiejętności komunikacyjne związane z relacjami. Są one jednym z najważniejszych elementów strategii prowadzenia przedsiębiorstwa w czasach niepewności, braku stabilności czy zmian społeczno-gospodarczych. Wystarczy wziąć pod uwagę możliwość pojawienia się kryzysu gospodarczego lub nieprzewidzianej klęski żywiołowej. Co stanie się, gdy firma będzie miała dużo słabszy okres? To właśnie takie trudne momenty weryfikują stan i jakość więzi nawiązanych na przestrzeni lat.

Dobre relacje są ważne, ponieważ pomagają przejść przez słabsze momenty bez dodatkowego obciążenia. Przeciwności mogą pojawić się nieoczekiwanie. Znaczenie ma wtedy szybkość reakcji wobec gwałtownych, nierzadko narastających zmian. To, jakie działania zostaną podjęte również ma niebagatelne znaczenie. Czy w takich sytuacjach znajdą się kontakty, które będą w stanie pomóc? Na to pytanie zawsze pojawiają się różne odpowiedzi.

Zobacz także: Zatory płatnicze w 2020 roku – co zmieni się na rynku?

Jakość dobrych relacji może zostać poświadczona zniwelowaniem skutków nieprzewidzianych okoliczności. Należy jednak podejmować odpowiednie akcje prewencyjne także w czasie, kiedy jest to najbardziej właściwe. Celem niniejszych działań powinno być zapobieganie możliwościom ich powtórnego wystąpienia w przyszłości.

Dlaczego dobre relacje są tak ważne?

Monitoring i windykacja nie mogą pogarszać relacji

Jedną z największych obaw właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw jest możliwość pogorszenia się relacji z partnerami biznesowymi. Jest to dla nich tak istoty aspekt, że często wolą pozwolić swojemu współpracownikowi na nieterminową płatność. Tzw. „przymknięcie oka” następuje na pewien czas, ale ostatecznie może trwać tak długo, jak potrzebuje tego większy kontrahent. W takim przypadku wolę zaczyna narzucać ta strona, która czuje, że może pozwolić sobie na więcej. A wszystko to dzieje się często w zamian za utrzymanie dużego kontrahenta za wszelką cenę.

Monitoring to strategiczny element prewencji, którego celem jest przeciwdziałanie pojawianiu się nieterminowych płatności. W skrócie – celem tej usługi jest jedynie przypomnienie kontrahentom o zbliżającym się terminie płatności. Można to porównać do powiadomień o płatnościach za czynsz lub media, które co miesiąc podpowiada aplikacja bankowa. Komunikaty są przedstawione w odpowiedniej formie informującej. Oznacza to, że ich celem jest przekazanie istotnej informacji w sposób neutralny i nie wpływający na relację.

Zobacz także: Windykator terenowy – dlaczego warto z nim rozmawiać?

A co w przypadku, gdy minął termin płatności i następuje czas windykacji? Wtedy również nie ma miejsca na pogarszanie relacji. Windykacja to usługa, której celem jest wyegzekwowanie należnej kwoty bez uszczerbku na samej więzi między dwiema firmami. O rzetelności firmy, która zajmuje się wspomnianymi usługami świadczy podejście do klienta, sposób wykorzystywanych narzędzi, a także efekty pracy. Jednym z nich jest właśnie to, że relacja nie tylko się nie pogorszyła, ale nawet powinna się poprawić za sprawą przypomnień i lepszej komunikacji.

W tym miejscu należy nadmienić, że zawsze istnieje możliwość pojawienia się przypadku, w którym jakiekolwiek działania mogą wpłynąć negatywnie. Nawet te, które będą neutralne w każdym aspekcie. Jeśli zdarzy się przedsiębiorca, któremu będzie zależeć na pogorszeniu relacji biznesowej to i tak nastąpiłoby to w dogodnym dla niego momencie. Może podać on działania monitorujące lub windykacyjne za przyczynę powstałej sytuacji. Będzie to jedynie pretekstem do zrzucenia odpowiedzialności. Warto wtedy przeanalizować historię relacji i zastanowić się, czy istnieje sens jej dalszego utrzymywania. Czasami ponoszone koszty ostatecznie przewyższają zyski z kontynuowania relacji biznesowej ukierunkowanej tylko i wyłącznie jednostronnie.

Ten artykuł zapewnia informacje edukacyjne i nie ma na celu udzielania porad prawnych, finansowych lub podatkowych.